• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
0
چمران در آئین بزرگداشت شهید چمران:

شهید چمران پایه گذار مقاومت اسلامی در خاورمیانه بود/ صحبت از رزمنده‌ای شجاع و دانشمندی کم نظیر و توانمند است

  • کد خبر : 4906
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
شهید چمران پایه گذار مقاومت اسلامی در خاورمیانه بود/ صحبت از رزمنده‌ای شجاع و دانشمندی کم نظیر و توانمند است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در آئین بزرگداشت شهید چمران با تاکید بر تلاش ها و مجاهدت‌های این شهید بزرگوار در مبارزه با رژیم صهیونیستی، وی را پایه گذار مقاومت اسلامی در منطقه خواند.
به گزارش شوراپرس، مهدی چمران، رئیس شورا در آئین بزرگداشت شهید چمران در محل حوزه هنری، با اشاره به حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و به دنبال آن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: قبل از اینکه حادثه‌ای که برای رئیس جمهور رخ دهد، پیش خود می‌اندیشیدم که این بار انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ساده‌ای بوده و مشکل چندانی نخواهیم داشت. رئیس جمهوری آمده و خوب خدمت کرده است، رئیس جمهوری مردمی و پرتلاش و از همه مهمتر خالص که مخلصانه برای مردم کار کرده و همواره تلاش کرده همه را به یکدیگر نزدیک کرده و صمیمیت ایجاد کند و گره‌های زندگی مردم را باز کند.
وی ادامه داد: ما امروز گره بسیار داریم اما با این حال تلاش کرده گره گشایی کند و روابط ما را با همسایگان و دیگران التیام بخشیده و ما را در مناسبات بزرگ بین‌المللی سهیم کند، از این رو به پاس خدماتی که انجام داده قطعاً و یقیناً مردم بار دیگر او را برای ریاست جمهوری برمی‌گزینند، بنابراین خیالم راحت بود و می‌گفتم انتخابات ساده‌ای پیش رو خواهیم داشت، اما خداوند نخواست و چنین نشد. آن حادثه رخ داد و شهید رئیسی عزیز به شهادت رسید و همه این بافته‌ها پنبه شدند. این قضای الهی بود که رخ داد و همه آنچه تصور می‌کردیم تغییر کرد.
امید ما باید تنها به خداوند باشد 
چمران در ادامه با بیان اینکه پیام حادثه رخ داده این بود ما بدون توکل بر خدا و بدون توجه به خداوند نباید انتظاری داشته باشیم و امید ما تنها باید به سوی خداوند باشد و آنچه را او بر ما می‌پسندد ما باید همان را انجام دهیم، ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این مسیر را به خوبی بپیماییم و بتوانیم از این گردنه سخت به خوبی عبور کنیم تا باز هم جمهوری اسلامی در مسیر چهل و اندی ساله خود راه پیشرفت و صعود را بپیماید.
رئیس شورا در ادامه اظهاراتش به قرائت دست نگاشته‌ای از شهید چمران پرداخته و از زبان وی چنین اظهار داشت: «خدایا به هر که دل بستم تو دلم را شکستی، عشق هر کس را که به دل گرفتم تو او را از من گرفتی، هر کجا که خواستم دل مضطرب و دردمندم را آرامش دهم، تو یکباره همه را بر هم زدی و در میان طوفان‌های وحشتزای حوادث رهایم کردی تا هیچ آرزویی در دل نپرورم و به هیچ چیز امید نداشته باشم. خدایا تو اینچنین کردی تا به غیر از تو محبوبی نگیرم و به جز تو آرزویی نداشته باشم و جز تو به چیزی یا به کسی امید نبندم و جز در سایه توکل به تو آرامش و امنیت احساس نکنم، خدایا تو را بر همه این نعمت‌ها شکر می‌کنم».
صحبت از رزمنده‌ای شجاع و دانشمندی توانمند و کم نظیر است 
وی ادامه داد: صحبت از شهید چمران عارفی بزرگ و رزمنده‌ای شجاع و دانشمندی توانمند و کم نظیر است و هنرمندی لطیف طبع و سیاستمداری بزرگ و مدیری مدبر که در هر کجای دنیا که رفت سازمان و تشکیلاتی را به وجود آورد. شهید چمران در درجه اول یک دانشمند بزرگ بود و پس از طی دوران تحصیل در دانشگاه‌های برتر آمریکا تا مقطع دکتری، در زمره تعداد انگشت شمار دانشمندان روز در آن رشته خاص قرار گرفت. او در کنار دانش فیزیک، یک مبارز سیاسی بود. او در تمام طول تحصیل خود علاوه بر مطالعات مذهبی و سیاسی، مبارزات سیاسی هم داشت. گذشته از مبارزات سیاسی شهید چمران یک عارف وارسته و به خدا پیوسته بود. خلوص او حرف اول روحیاتش را می‌زد که به آمادگی او برای شهادت می‌انجامید. شهید چمران ۸ سال در لبنان مقابل اسرائیل جنگید.
رئیس شورا در ادامه با تاکید بر اینکه شهید چمران یک سیاستمدار بزرگ بود، تصریح کرد: رهبران فلسطین در مسائل سیاسی به اذعان خود شهید چمران برای تصمیم گیری‌ها از او مشورت می‌گرفتند. قبل از شروع جنگ وی همواره هشدار می‌داد که صدام قصد حمله به ایران را دارد اما کسی باور نمی‌کرد. او به تنهایی مشغول آموزش نظامی رزمندگان شد که هنوز یک ماه از آموزش این رزمندگان نگذشته بود که جنگ شروع شد. او در صف مقدم جنگید و با مجاهدت‌هایش دشمن را قدم به قدم از اهواز بیرون راند و یقین داشت که اهواز را بازپس خواهد گرفت. او در عین دانشمند بودن، عارف بودن و سیاستمدار بودن یک مدیر توانمند بود، به ویژه در زمینه هنر، هنری بدون معنا و مفهوم معنویت نداشت.
حرکات علمی در دوره شهید جمهور رونق بیشتری داشته است
 مهدی چمران در حاشیه چهل و سومین آئین بزرگداشت عارف مجاهد و دانشمند وارسته، شهید مصطفی چمران، در جمع خبرنگاران قرار گرفت و در پاسخ به سؤالی پیرامون ویژگی های رفتاری این شهید بزرگوار اظهار داشت: سخن از مردان بزرگ در چند کلمه دشوار است. ایشان خصوصیات بسیاری داشت اما مهمترین آن اخلاص بود. یعنی کسی که تنها برای خدا تلاش کرده و به پا می خیزد و تمام اقداماتش فقط برای تقرب الهی است. این شاید بزرگترین مشخصه شهید چمران بود که سایر ویژگی ها را نیز می توان در این ویژگی تجمیع کرد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه شهید چمران صرفاً برای ادامه تحصیل و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، در آمریکا بود؛ گفت: شهید چمران پس از اتمام تحصیلاتش تصمیم به بازگشت به کشور می گیرد. همانطور که خود نیز در یادداشت هایش می نویسد که: «دیگر نمی توانم در فضای امپریالیسم نفس بکشم و در کشوری که به دنیا زور می گوید«. شهید چمران به ویژه پس از جنگ عراق و اسرائیل، دیگر ماندن در آمریکا برایش سخت بود. ایده وی شهادت در راه قدس و آزادی آن بود. برای این منظور باید به جنگ با اسرائیل برخاست.
چمران ادامه داد: بازگشت او به کشور با آزادی کوبا و اوج گرفتن مبارزات فیدل کاسترو و نیز جنگ ها مسلحانه و نبردهای چریکی در دنیا همزمان شده بود. لذا او نیز تصمیم به مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی ایران و رژیم اشغالگر قدس گرفت و دعوت امام موسی صدر را پذیرفت. وی پس از گذراندن دوره های آموزش نظامی سخت، اقدام به ایجاد پایگاهی در لبنان و سوریه کرد تا بتواند ایرانی های داوطلب را آموزش دهد تا آماده نبرد با رژیم شاهنشاهی شوند. از این رو می توان به جرأت و قدرت گفت که شهید چمران، پایه گذار مقاومت اسلامی در خاورمیانه بود.
رئیس شورا تأکید کرد: با قدرت حزب الله نیروهای چند ملیتی آمریکا و هم‌پیمانانش که تا بیروت پیش آمده بودند؛ از منطقه خارج شدند و این در تاریخ حرکت بی نظیری است که از آن روز آغاز شد.
وی در پاسخ به این سؤال که دانشجویان باید چه مسیری را طی کنند تا همچون شهید چمران، وزنه علمی مفیدی برای کشور باشند؛ بیان کرد: بدیهی است که در مسیر علم باید تلاش کرد. علم چیزی نیست که خود به خود به دست آید بلکه باید کسب شود و خوشبختانه نیروهای جوان و علمی ما در این زمینه، امروز حرکت های بسیار خوبی داشتند که نتایج آن را در دنیا شاهد هستیم. ما جزو ۱۰ کشور اول در زمینه علمی هستیم و این مایه مباهات ما بوده است. امیدواریم این مسیر همواره رو به جلو باشد و همانطور که می دانید حرکات علمی در دوره شهید جمهور، رونق بیشتری داشته است. اگر ما از نظر علمی محتاج دیگران باشیم؛ متأسفانه باید محتاج مسائل دیگر همچون فرهنگ نیز باشیم ولی اگر خود حرکت رو به جلو داشته و به فرموده مقام معظم رهبری به جایگاهی برسیم که اگر فردی قصد دارد عالم شود؛ نیازمند آموزش زبان فارسی هم باشد. در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که پیشرفت کرده ایم.
چمران در ادامه با اشاره به سخنی از شهید چمران مبنی بر اینکه کسی که مسئولیتی می پذیرد که تخصصی در آن ندارد در واقع تعهدی هم ندارد؛ بیان کرد: تخصص و تعهد باید در کنار هم باشند تا بتوان نتیجه گرفت.
رئیس شورا در پایان در پاسخ به سؤالی در خصوص محور مقاومت و مسئله غزه اظهار داشت: علیرغم میل آمریکا و هم پیمانانش، مسئله غزه، مسئله روز جهان است و امروز خوشبختانه از دانشگاه های آمریکا گرفته تا دانشگاه های اروپا و استرالیا، برای افراد روشن شده است که اسرائیل یک رژیم کودک کش و متجاوز و خون ریز است و ان شاءالله اینها به موفقیت بیانجامد.
لینک کوتاه : https://shorapress.com/?p=4906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.